Siguldas novada vidusskolas skolēni pēta senos tērpus un rotas
Foto: Pēteris Kaļva
Siguldas pilsētas vidusskolas 10.c klases skolēni 6. martā apmeklēja Turaidas muzejrezervāta ekspozīcijas, lai pētītu lībiešu rotas un tērpus, iedvesmojoties ilgtspējīgas modes projektiem. Mērķis bija iepazīt vēsturisko mantojumu, attīstīt skolēnu radošās prasmes un dizaina domāšanu, radot jaunus, mūsdienīgus risinājumus.
Apmeklējuma laikā skolēni izzināja vēsturisko un kultūras kontekstu, – muzeja darbinieku stāstījums sniedza iespēju izprast materiālus, tehnikas un simboliku, kas izmantoti priekšmetu radīšanā. Ekspozīcija „Gaujas lībieši Latvijas kultūrvēsturē” vēsta par Gaujas krastos dzīvojošo lībiešu kultūru, kas 11. – 13. gadsimtā spilgti pārstāvēta Turaidas apkārtnē, palīdz rast atbildes uz jautājumu: kas ir lībieši, no kurienes viņi nāk, kāds ir viņu devums mūsu kultūrā. Saglabājušās rotkaļu darinātās saktas, kakla riņķi, aproces, piekariņi, gredzeni, važiņas un citas rotas. Apģērba gatavošanas prasmes bija cieši saistītas ar cilvēka izdzīvošanu dabā. Senākie un vienkāršākie tekstilizstrādājumi ir pinumi, kā arī celaines, kuras lībieši galvenokārt gatavo celu dēlīšos. Vertikālajos vai horizontālajos aužamajos stāvos tapuši audekli, no kura gatavotas villaines, jakas, krekli, kājauti un galvassegas. Lībiešu svētku apģērbi ir greznoti ar rotkaļa darinātām alvas rozetēm, bronzas riņķīšiem un spirālēm. Par Gaujas lībiešiem stāsta senlietas un citi atradumi viņu apdzīvotajās vietās, ornamenti un krāsu salikums Turaidas novada tautastērpos, cimdu un segu rakstos.
Pēc muzeja apmeklējuma skolēni sāka ideju izstrādes procesu, skicējot un vizualizējot savus produktu prototipus. Šajā posmā viņi strādā pie zemas veiktspējas prototipiem, eksperimentējot ar dažādiem materiāliem un pieejām, kas atbilst ilgtspējīgas modes principiem.
Projekts turpināsies ar tālāku konceptu attīstību, praktisku izpildi un prezentācijām, lai parādītu, kā tradicionālās vērtības var tikt pielietotas mūsdienu dizainā. Šāda veida iniciatīvas veicina skolēnu izpratni par kultūras mantojumu un tā nozīmi ilgtspējīgā nākotnē. Skolotājs Pēteris Kaļva sagatavojis metodisku aprakstu ar labās prakses piemēru/mācību darba uzdevumu pedagogiem par tēmu “Ilgtspējīgu modes produktu izgatavošana, virzīšana tirgū”. Darba uzdevums ietver tekstilmateriālu izvēles kritērijus 11.–21. gadsimtā, zemas detalizācijas pakāpes prototipu izstrādes soļus mācību darbam ar 10. – 12. klases skolēniem.
Pasākums tiek organizēts projekta “Eiropas Kultūras mantojums Turaidā – klātesoši Turaidā” (“European cultural heritige in Turaida – to be present”) ietvaros.
Sagatavoja: Turaidas muzejrezervāta Izglītojošā darba un komunikācijas nodaļas sadarbības projektu vadītāja Sandra Ķirule
Informācija pieejama arī – https://www.facebook.com/share/1ACcPZGkr6/